Inici Societat Igualada tindrà una Zona de Baixes Emissions

Igualada tindrà una Zona de Baixes Emissions

COMPARTIR

El pla director de mobilitat del sistema integrat de mobilitat metropolitana de Barcelona (SIMMB) 2020-2025 inclou la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per a les capitals de comarca -Igualada inclosa- i per a les ciutats amb més de 50.000 habitants. Així ho ha explicat aquest dimecres el director general de l’ATM, Pere Torres, que ha afegit que l’aplicació de les mesures seria al centre dels municipis amb l’objectiu de disminuir la contaminació generada per la mobilitat.

El pla, elaborat per l’Autoritat del Transport Metropolità, abasta 12 comarques on resideix el 75% de la població de Catalunya. En aquesta ocasió, el document inclou l’Anoia, el Berguedà, el Bages, el Moianès i Osona, que se sumaran a l’Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Garraf, el Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Maresme que ja compten amb unes directrius comunes en mobilitat.

El pla es va començar a gestar el 2018 i compta amb una estimació pressupostària de 100 milions d’euros. Des d’aleshores, va rebre centenars de propostes i al·legacions i els informes favorables d’organismes com el Consell de la Mobilitat, la Direcció General de Pressupostos o la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària, entre d’altres, fins a la seva aprovació aquest dimarts per part del Govern.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que l’aplicació de la ZBE en aquests municipis sorgeix també d’una «demanda mútua» i que en algunes localitats que no són capital de comarca ni tenen més de 50.000 habitants també ho havien requerit.

Quant a les previsions amb les quals treballa el document, hi ha un increment del 6% del nombre total de desplaçaments el 2025 respecte el 2017, que és l’any de referència. El conseller Calvet ha explicat que l’objectiu és que es redueixi la xifra de desplaçaments en vehicle privats en valors absoluts i al mateix temps augmenti la micromobilitat.

Concretament, es treballa amb la previsió d’un augment de la quota modal del bus del transport públic del 17,6% (3,2 milions) fins al 20% (3,9 milions), mentre que el privat passi del 36,1% (6,7 milions) al 33,1% (6,5 milions).

Pel conseller, «pot semblar que les xifres són percentualment baixes» però traduït en nombre de viatges serien un augment de 700.000 desplaçaments diaris i de 200 milions anuals. Això faria que el nombre de desplaçaments totals en transport públic s’enfilés fins als 1.200 milions de passatgers a l’any.

Quant a la font d’energia dels vehicles, la Generalitat i l’ATM esperen que el 13% dels turismes sigui d’emissions zero o molt baixes emissions (el 2017 representaven l’1,2%), que les furgonetes representin el 7,66% (davant el 0,22% del 2017) i que un de cada quatre busos sigui propulsat per energies netes (davant el 5,9% del 2017).

En definitiva, per Calvet, el pla de mobilitat representa un «punt d’inflexió» en el creixement del transport públic en detriment del privat, en l’ús de les energies alternatives i la reducció de les emissions que afecten el clima i la qualitat de l’aire.

Deu eixos amb 86 mesures

El pla està format per deu eixos d’actuació, que es distribueixen en 86 mesures, segons ha detallat el director general de l’ATM, Pere Torres. El primer, un altre dels més destacats, hi ha la governança, on hi consten, entre d’altres, les previsions de fer vinculants els dictàmens que fins ara només eren orientatius i l’anticipació de la constitució del comitè d’emergència en el transport públic, que ja s’aplica des del març amb motiu de l’emergència sanitària.

Altres eixos giren entorn a les xarxes de mobilitat accessibles i segures, com l’elaboració d’un pla de vianants per als qui fan desplaçaments interurbans; altres formes de mobilitat «responsables i eficients» com és el transport a la demanda en zones on potser no es justifica tenir una línia de transport regular, punt en què Torres espera no entrar en conflicte amb el taxi o l'»ordenació i regulació» e la «miscel·lània» de transports, com els taxis, les VTC o els Vehicles de Mobilitat Personal.

Altres eixos són els dedicats a la logística arran de l’auge del comerç electrònic, com gestionar el transport cap als polígons industrials i d’activitat econòmica (aeroports, estacions, ports, centres hospitalaris..); la transició energètica i l’economia circular i la innovació de la mobilitat (vehicles autònoms i 5G).

Lluís Sibils / ACN

COMPARTIR

8 COMENTARIS

  1. Con la que esta callendo, que pretenden, que compremos coches nuevos?
    Si mi vehiculo tiene tantos años y contamina mas que uno nuevo… no es por que me guste… es que no me puedo permitir uno nuevo.
    Si de verdad, los de arriba estan interesados en el medio ambiente… que sean ellos los que den ejemplo, con los vehiculos de transporte publico, los de los cuerpos de seguridad, los de limpieza, los de recogida de basura, etc, etc.
    Siempre tenemos que «pagar» sus ideas los de abajo

  2. Ole, ole !!!!
    Una noticia excelente, para esta economia tan maltrecha ya de por si. Ire ahorrando para un electrico, de esos que no contaminan.

  3. Claro que sí, el pueblo a pagar la pijeria de algunos.¡¡¡ Si llevo un coche de 18 años no es precisamente por gusto!!!! Que no me puedo permitir un coche nuevo!! ni de 2a mano!!!! Y encima en plena crisis del virus, que ni el tato encuentra trabajo. Manda ***, lo que deberíais es gastar el dinero en incentivar el empleo, dejaros ya de tonterías de menos contaminación…o regalad a la gente los coches no contaminantes y «baratos» según vosotros.
    Transporte público? En Igualada?? Si de Vilanova del camí, en según que barrios, apenas vemos el autobús.
    Un desastre sinceramente, no podeis hacer las cosas peor.

    • El problema no es que se haga…. a dia de hoy, todo el mundo esta o deberia estar, concienciado con el medio ambiente… El problema es que siempre piensan en los de abajo, para que «paguemos» sus ideas. Deberian empezar por ellos mismos y así convencernos de que el cambio es factible. Sin contar con la crisis que se nos viene encima.
      Ahora estan de moda, los hibridos, pero quien no nos asegura, que de aqui a pocos años, les de por prohibir los motores de combustion? Los hibridos llevan un motor de esos… que? Nos los comemos con patatas…
      O como alimentaremos a tantos coches electricos? Estamos preparados para la demanda de tanta energia?

FER UN COMENTARI

*