Inici Teatre Igualada, capital del teatre familiar

Igualada, capital del teatre familiar

COMPARTIR

[Img #14482]A punt per arrencar la 25a edició de La Mostra, el director artístic, Òscar Rodríguez, i el gerent, Òscar Balcells, admeten que, tot i els seus set anys d’experiència, «els nervis hi són i hi seran sempre perquè formen part de la posada en escena». Balcells considera que la Fira de teatre infantil i juvenil és un esdeveniment «plenament consolidat que projecta la ciutat arreu del país». Enguany el certamen arriba amb novetats destacades com la renovació de La Llotja i la introducció de nous espais. Tot i les dificultats econòmiques que passa el sector de les arts escèniques, Rodríguez creu que el teatre familiar «està resistint» i destaca la capacitat «d’imaginació i enginy» de les companyies.

 

La Mostra d’Igualada – Fira de teatre infantil i juvenil, que se celebrarà del 24 al 27 d’abril a la capital de l’Anoia, comença a escalfar motors. La ciutat es prepara per rebre prop de 30.000 espectadors que assistiran a la cinquantena de representacions que conformen la programació oficial i que es pot consultar a la pàgina web de l’esdeveniment. Enguany, però, el festival està de festa, ja que celebra 25 anys. Amb motiu d’aquesta efemèride, el director artístic del certamen, Òscar Rodríguez, i el gerent, Òscar Balcells, han fet balanç de la trajectòria del festival i dels seus reptes de futur en una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies.

 

«Arribar a la 25a edició ens fa molta il·lusió. És un esdeveniment cultural plenament consolidat que projecta la ciutat arreu del país i la converteix en la capital de les arts escèniques i ocupa teatres places i carrers». Així s’expressa el gerent de la fira, que destaca que els orígens del certamen es troben en el voluntariat però que actualment ja és un esdeveniment totalment professionalitzat. Segons el director artístic, quan La Mostra va passar a ser una fira pública, fa nou anys, va suposar un «punt d’inflexió» i li va donar un caire «més professional».

 

D’altra banda, Rodríguez explica que, a diferència del seus inicis, en aquests moments «ja no programem tant pensant en un circuit concret, sinó que fem una programació que serveixi per diversos àmbits i també que es pugui internacionalitzar, que és una de les fites que perseguim». Rodríguez també creu que a nivell artístic han canviat moltes coses: «fa 25 anys jo feia de pallasso i ara ja no -bromeja-, però sobretot hem vist canvis en l’ús de les noves tecnologies i en els codis que s’utilitzen per trobar el llenguatge més adequat per a cada ocasió».

 

Enginy de les companyies per esquivar la crisi

 

[Img #14483]En quant a les dificultats econòmiques que pateix el sector de les arts escèniques i, en concret, del teatre familiar, Rodríguez considera que «estem resistint i aguantant amb dignitat». Amb tot, el director artístic assegura que el sector encara pateix moltes dificultats com la reducció dels pressupostos i dels ajuts, la disminució de la programació o l’augment de l’IVA cultural, que ha provocat que «menys gent vagi al teatre i haguem de pagar més impostos».

 

Amb tot, Rodríguez considera que a nivell artístic les companyies s’han sabut reinventar. «No cal tenir una crisi econòmica i social perquè ens reinventem, perquè això ja forma part del nostre ADN», ha apuntat. Sí que considera, però, que en temps complicats «s’ha d’utilitzar més la imaginació i l’enginy per mantenir-se viu i poder treballar». Rodríguez també creu que, cada cop més, els equipaments públics del país aposten pels espectacles familiars.

 

A més, els responsables de La Mostra creuen avui en dia les companyies tendeixen a la fusió d’estils. «Veiem que els espectacles ja no són només de titelles, per exemple, sinó que utilitzen diverses tècniques i, cada cop més, també les noves tecnologies», ha apuntat Rodríguez. En aquest sentit, el director artístic considera que és interessant «la menor especialització en cada terreny, ja que ens trobem amb espectacles més transversals».

 

El públic més buscat

 

Tant Balcells com Rodríguez consideren que el públic familiar, ja sigui infantil com juvenil, és un dels més buscats «no només perquè serà el públic del futur, sinó també perquè és un públic de present». El gerent de La Mostra, creu que en els espectacles familiars hi ha un «component de formació pedagògica per inculcar els hàbits d’anar al teatre» però, d’altra banda, les companyies «també pensen que és un públic de present i, per tant, els espectacles estan pensats perquè els sentin i els gaudeixin». «El millor camí és que els hi agradi l’espectacle, s’ho passin bé i, si és així, tindran un bon record i continuaran anant al teatre en el futur», considera Rodríguez.

 

D’altra banda, Rodríguez creu que el públic infantil té un comportament «molt més sincer i primari que els adults». «No es comporten sota convencions establertes. Si no li agrada un espectacle et boicotejarà aixecant-se de la cadira o parlant amb el company», ha apuntat Rodríguez.

 

Buscar l’equilibri entre la vessant professional i la festiva

 

[Img #14484]El gerent de la fira, Òscar Balcells, ha explicat que, tot i que enguany es reforcen les activitats dirigides als professionals i es renova totalment la Llotja, La Mostra «sempre ha buscat l’equilibri entre la vessant més professional i la més festiva». «Ens anem adaptant a l’entorn del mercat i a la realitat del sector i, per això, treballem per aportar noves eines i activitats perquè les companyies, els programadors o els distribuïdors les puguin aprofitar», ha remarcat Balcells.

 

En aquesta línia, l’organització ha decidit renovar totalment la Llotja per donar-li un nou format. D’aquesta manera, s’han abandonat els tradicionals estands i es trasllada a un espai més diàfan, sense parets i versàtil. «La Llotja era un model que imitava recintes firals d’altres sectors econòmics i hem apostat per eliminar les barreres i convertir-la en un espai més dinàmic», ha apuntat el gerent del festival qui creu que «no es veuran resultats immediats però sí que esprem que en les properes edicions el canvi vagi donant els seus fruits».

 

Pel que fa la vessant artística, enguany la fira també arriba amb algunes novetats com el nou espai paral·lel gestionat per l’Associació de Narradors Professionals de Catalunya. Segons ha explicat el director artístic es tracta «d’una aposta que hem introduït aquest any però que tindrà continuïtat i s’anirà ampliant». També es creen nous espais com un de dedicat als espectacles de petit format i també un especial per a les funcions de carrer i més pròpies de l’animació.

 

En total, els espectadors i els professionals podran veure 48 espectacles que oferiran més d’un centenar de representacions. D’aquests, una dotzena són estrenes, que es podran veure a la capital de l’Anoia entre el 24 i el 27 d’abril. La majoria de companyies que formen part de la programació són catalanes, però també hi ha artistes de fora del Principat com els valencians Maduixa i La Trócola Circo, els andalusos Ángeles de Trapo i els italians Teatro Necessario.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*