Inici Joan Carles González Caldito La guerra dels comerciants

La guerra dels comerciants

COMPARTIR

Joan Carles González

Aquesta setmana passada esclatava la noticia, inèdita per cert, en la que diverses associacions comercials de la Conca D’Òdena (Igualada, Vilanova del Camí i Sta. Margarida de Montbui), amb representació de més de 400 petites i mitjanes empreses, s’unien per denunciar el model comercial de Marc Castells vers les grans superfícies comercials. Ja fa temps que corren els rumors, i quan l’aigua sona, vol dir que hi ha quelcom. Certament, el govern de la capital anoienca ha confirmat que, tot i que encara no hi ha res decidit, sí que és cert que el Grup Bon Preu està interessat per l’antiga fàbrica Vives Vidal i per altres espais de la ciutat per implementar un establiment.

La possibilitat de construir una nova gran superfície a Igualada ha posat molt nerviós als comerciants locals de la Conca d’Òdena i no és per menys, doncs Igualada i la comarca de l’Anoia superen la mitjana catalana en referencia a la densitat de les grans superfícies comercials. Per aquest motiu, els comerciants de la Conca denuncien que aquests establiments generen un greuge comparatiu envers el comerç local, motiu pel qual s’han unit, ja que en els darrers anys s’han implementat un gran número de grans superfícies comercials a la comarca. Així, demanen al govern d’Igualada que s’elabori un pla estratègic comercial a la ciutat i a la comarca per tal de marcar objectius a mig i llarg termini.

El rebombori no es va fer esperar i a les xarxes s’han pogut llegir comentaris en contra de les demandes de les associacions comercials de la Conca. Moltes converses defensen que la implantació d’un Bon Preu a Igualada generaria, no només llocs de treball, sinó també desig en la resta d’anoiencs de venir a Igualada a comprar productes de Bon Preu, en comptes de marxar a altres ciutats. Fins i tot s’ha arribat a defensar que els botiguers de la Conca actuen com una “colla de mafiosos” que prefereixen enfonsar la ciutat abans d’estar a favor de grans superfícies comercials, com si aquestes milloressin la qualitat de la ciutat per se. Però si ens parem a pensar en els pros i contres de la implantació d’una gran superfície comercial, potser canviaríem d’opinió.

La principal queixa dels comerciants de la Conca és que una nova gran superfície generaria un greuge comparatiu envers els petits i mitjans locals, i no és per menys, doncs les grans superfícies tenen la capacitat tant d’oferir una gran quantitat de productes que generen comoditat i consumisme als clients, com de competir amb els preus a la baixa ja que compren grans quantitats de productes. Per altra banda, es pot posar en dubte el fet que aquestes grans superfícies generen més llocs de treball, ja que molts comerços acaben tancant (com ha passat aquests darrers anys i els mercats en són una mostra) i els treballadors que es guanyen per un cantó es perden per un altre. Igualment, les grans superfícies tampoc generen ni llocs de treball de qualitat, ni de llarga durada. Per acabar, tot i que podríem seguint fent un anàlisis més exhaustiu, no és cert que els petits i mitjans comerços de la Conca actuïn com una “colla de mafiosos”, sinó tot al contrari, són una agrupació de botiguers (un gremi) amb una preocupació compartida. De fet, si volguéssim atacar a les grans superfícies, veuríem com aquestes, a part de generar llocs de treball poc retribuïts, els beneficis no recauen en la ciutat on són, sinó de la qual provenen. Per tant, ni Igualada ni la comarca de l’Anoia s’acabarien beneficiant econòmicament de les grans superfícies, sinó al revés.

Potser la conclusió a la qual van arribar les mateixes associacions és un bon començament: cal elaborar un pla estratègic comercial a Igualada i a la comarca per tal de marcar objectius a mig i llarg termini, perquè sense una direcció concreta no arribem enlloc. Si el govern de la ciutat intenta revaloritzar el comerç amb festes, curses i degustacions, com fa amb l’Igualada Urban Running Night Show o el Vadefoodies, però alhora és capaç de seguir requalificant terrenys per permetre implementar grans superfícies comercials que acaben anant en detriment dels petits i mitjans comerços de la Conca, aleshores és quan el pla estratègic de la ciutat i de la comarca és ceg i, per tant, ineficaç. El govern juga amb la mentida en el seu pla estratègic comercial, però cal recordar-li que es pot enganyar una part del poble durant un temps, però no es pot enganyar a tot(s) el(s) poble(s) durant tot el temps.

COMPARTIR

4 COMENTARIS

  1. De sempre, per ideologia, he tingut clares les meves preferències a l’hora de fer la compra de qualsevol tipus d’article i per ordre son les següents: Proximitat del establiment, Idioma de retolació, productes de qualitat i proximitat, etiquetatge en català, preu, atenció, facilitat de compra. Aquests en son els bàsics i no ho allargo mes.
    Sempre he lamentat que massa sovint tot això no confluïa a la meva ciutat i he optat esporàdicament per fer compres a fora d’ella. Ja fa anys que penso, perquè a Igualada no tenim un establiment dels anomenats “gran superfície” de la cadena Bon Preu / Esclat i tenim gairebé tota la resta i ara que sembla que per fi en podríem tenir un, just ara salten totes les alarmes com si fossin els diables comercials!
    Confesso que ja fa uns quants anys que els vaig descobrir i m’he acostumat a fer-hi la compra aprofitant que sovint un o altre , em cauen de pas i quan no, doncs no em sap greu de fer una vintena de quilometres per anar-hi ja que al fi i al cap els amortitzo sobradament amb les diferències de preu, apart de fer-hi la compra molt mes a gust.
    Ja se que la meva opinió no agradarà a tothom però conec un bon grapat de gent que pensa i fa com jo. Per alguna cosa deu ser.

    • Bé, si salten les alarmes deu ser perquè ja hi ha un gran nombre de grans superficies comercials, estan per sobre de la mitja catalana amb les actuals. Si hi posem una altra, encara superarem més la mitjana catalana i, per tant, cal frenar-ho. Millor tard que mai!

  2. No em fa cap pena el «petit comerciant» que de petit no en te res i durant anys i anys s’ha fet d’or amb uns marges comercials inconfessables.
    No esta tant de moda la «competitivitat» en el capitalisme salvatge que tant us agrada?
    Doncs vinga senyors, a competir!

  3. Josep, creus que el «petit comerciant» no és tant petit? Hi ha molts tipus de comerciants i comerços, dels quals viuen i en depenen famílies senceres…Competitivitat? Crec que hauries de dir «sobreviure»…

Responder a Joan Carles González Cancel·lar la resposta

*