Inici Societat La Generalitat resoldrà els deficits de connexió de la Ronda Sud amb...

La Generalitat resoldrà els deficits de connexió de la Ronda Sud amb Igualada i Vilanova del Camí

COMPARTIR

«Cap ronda no té sentit si no està ben connectada». Una obvietat que ha verbalitzat aquest dilluns a Igualada el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que ha presentat les millores que preveu excutar la Generalitat per resoldre els dèficits que patia la Ronda Sud d’Igualada.

Malgrat l’elevada inversió de l’obra, la Ronda Sud va obrir l’any 2010 sense un accés directe a la ciutat d’Igualada, amb un accés pendent al nucli urbà de Vilanova del Camí i amb un accés des d’aquest municipi que permetia anar en direcció Montbui però no en direcció Barcelona. El resultat és que per aquest tram de carretera circulen poc més de 5.000 vehicles diaris, menys de la meitat que per qualsevol de les entrades i sortides dels municipis de la Conca d’Òdena.

Imatge virtual del nou accés a Igualada, pel carrer Misericòrdia.

Una nova entrada a Igualada pel Barri del Rec

La principal actuació serà un nou accés a Igualada des de la Ronda. El nou accés s’ubicarà entre els actuals enllaços de Sant Maure i de Vilanova del Camí i estarà format per dues rotondes i un vial d’un quilòmetre de dos sentits. El traçat inclourà dos viaductes per salvar la riera Garrigosa i el riu Anoia. Un cop passat el riu, el traçat connectarà amb la trama urbana d’Igualada a través d’una rotonda que enllaçarà el carrer del Rec i el carrer Misericòrdia. Només a la ciutat d’Igualada, la millora d’accessibilitat permetrà que uns 4.200 vehicles que actualment travessen la ciutat deixin de fer-ho. Ara ha sortit a exposició pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de la nova carretera i es preveu que les obres comencin a partir del 2019.

En coordinació amb l’Ajuntament d’Igualada, s’ha plantejat la continuació de l’actual via per a vianants i bicicletes pel costat sud del carrer del Rec, fent-lo passar a diferent nivell respecte dels vehicles, que circularan per una rotonda sensiblement elevada per reduir el desnivell del carrer Misericòrdia i complir amb les normatives de zones inundables marcades per l’Agència Catalana de l’Aigua.

L’alcalde d’Igualada, Marc Castells, s’ha mostrat satisfet de les noves passes per aconseguir un accés a la ciutat des de la Ronda, quelcom «que ningú entenia que no tingués quan es va obrir el 2010». Castells celebra que el nou vial permetrà tenir «una de les millors vistes del barri del Rec» i, sobretot, «redistribuir els fluxes de vehicles a la ciutat». El batlle igualadí ha reivindicat la importància del nou eix, que passarà pel Mercat Municipal i pel futur Campus Universitari de l’antic hospital. En definitiva, per a Castells el nou accés suposarà «un gran guany per tota la ciutat».

L’estudi de demanda que s’ha dut a terme calcula que el nou accés d’Igualada captarà més de 7.000 vehicles diaris i que 4.200 vehicles que actualment travessen Igualada deixaran de fer-ho. Paral·lelament, 1.800 vehicles deixarien de circular per l’interior de Santa Margarida de Montbui.

Millores en l’accessibilitat de Vilanova del Camí

Actualment, la ronda Sud té dos accessos a Vilanova del Camí: Vilanova del Camí (situat al sud del municipi) i Vilanova nord. El primer és un semienllaç que permet els moviments cap a i des del sud i el segon és un enllaç que facilita els moviments en tots dos sentits de la circulació.

Segons ha exposat aquest dilluns Ricard Font, la normativa de la Llei de Carreteres no permet tenir dos enllaços complets en la distància a la que estan situats els actuals accessos a la Ronda. Per resoldre-ho, es completarà l’enllaç nord amb el barri de la Pau -només uns 175 metres pendents- i es farà una via paral·lela a la Ronda Sud que servirà per connectar els dos enllaços actuals i facilitar els moviments que ara no són possibles.

Es calcula que aquesta nova accessibilitat a Vilanova del Camí captarà 3.470 nous trànsits diaris i traurà prop de 3.300 vehicles diaris del nucli urbà de Vilanova del Camí.

Els treballs per completar l’enllaç Vilanova Nord s’iniciaran el mes de març, tenen un pressupost de 390.000 euros i un termini d’execució de tres mesos.

Paral·lelament, es construirà el que des de Territori anomenen una «via col·lectora» per a connectar ambdós enllaços. En concret, aquest vial tindrà 650 metres de longitud i discorrerà entre la rotonda de la ronda de Sant Antoni i la rotonda de la carretera C-244. El vial tindrà una amplada de 10 metres, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres i vorals d’1,5 metres d’amplada cadascun. Aquesta obra comportarà la construcció d’un pas superior a la línia ferroviària Llobregat-Anoia d’FGC.

La Generalitat impulsa ara la redacció del projecte constructiu que detallarà tècnicament la solució proposada. L’alcaldessa de Vilanova del Camí, Noemí Trucharte, ha celebrat que es doni sortida a una demanda del municipi «que portava molts anys encallada».

Font ha presentat els projectes acompanyat dels alcaldes d’Igualada i Vilanova del Camí.

FER UN COMENTARI

*