Inici Societat La Generalitat inicia els tràmits per retirar la concessió a Monbus Hispano...

La Generalitat inicia els tràmits per retirar la concessió a Monbus Hispano Igualadina

COMPARTIR

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha anunciat aquest divendres que la Generalitat iniciarà els tràmits el primer trimestre del 2018 per obrir un expedient de caducitat de la concessió de la línia de bus entre Igualada i Barcelona a la companyia Monbus Hispano Igualadina. La Generalitat va encarregar el passat mes de març una auditoria externa per avaluar el servei que presta l’empresa davant de les reiterades queixes dels usuaris i dels alcaldes de les poblacions afectades. Font ha detallat que l’auditoria, que ara ha finalitzat, ha detectat entre 6 i 8 expedients greus d’incompliment del servei per part de la concessionària, que se sumen a 16 expedients més que l’empresa ja tenia oberts. Entre les deficiències detectades hi ha canvis d’horaris «unilaterals», vehicles en mal estat o desinformació als usuaris.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha estat l’ens encarregat de realitzar en els darrers mesos una auditoria a l’empresa Hispano Igualadina per la concessió que té del corredor de bus Igualada-Barcelona. L’objectiu d’aquesta auditoria era fer un seguiment diari i ‘in situ’ del servei que ofereix la companyia, al mateix temps que s’han realitzat enquestes als usuaris i inspeccions als vehicles. Aquest corredor és un dels més importants del país en nombre de viatgers, ja que dona servei a prop d’un milió de persones l’any.

Tal com ha recordat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que aquest divendres s’ha reunit amb els alcaldes d’Igualada, Castellolí, el Bruc i Abrera –poblacions que formen part del corredor-, aquesta auditoria era «l’última oportunitat» que s’havia donat a la Hispano Igualadina «per respondre a les expectatives del servei». Segons Font, l’auditoria ha comprovat, entre d’altres, que un 8% de les parades que haurien de fer els busos no es fan; un 12% de les inspeccions dels vehicles són desfavorables; o que la companyia fa canvis d’horaris «unilaterals» sense informar als usuaris. «Tot això ens dona peu a dir que estem en una situació límit pel que fa a la paciència de l’administració amb la concessionària», ha apuntat Font.

De l’auditoria, Font ha detallat que se’n poden derivar «entre 6 i 8 nous expedients greus», que se sumarien als 16 expedients greus que ja hi ha en marxa i que «estan a punt de ser definitius». El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha relatat que per poder procedir a la caducitat d’una concessió és necessari que hi hagi 7 expedients greu en un any, un fet que, segons Font, «es complirà». Per això, la Generalitat iniciarà el primer trimestre del 2018 el procés de caducitat de la concessió del corredor Igualada-Barcelona a la Hispano Igualadina. La companyia té la concessió del servei fins l’any 2028.

A partir de l’obertura de l’expedient de caducitat, Font ha detallat que s’iniciarà un període d’uns 3 o 4 mesos en què hi haurà una audiència pública perquè l’empresa concessionària pugui presentar al·legacions. Al final, serà la comissió jurídica assessora de la Generalitat qui validi aquest expedient.

Font ha deixat clar que la Generalitat «lamenta molt» aquesta situació perquè s’han posat «tots els esforços durant molt anys perquè els ciutadans tinguessin una percepció diferent del transport públic entre Igualada i Barcelona». De fet, el sectari ha recordat que el corredor Igualada-Barcelona va ser un dels primers en oferir el servei ‘Exprés.cat’ i ha lamentat que «hi hem posat molts recursos econòmics per poder revertir la situació».

De la seva banda, l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha recordat que aquest és un problema «endèmic» a la ciutat i ha celebrat que l’anunci del procés per retirar la concessió a la Hispano Igualadina. El batlle també ha agraït la «paciència» dels usuaris i la posada en marxa de serveis com l’aplicació ‘Hispanofail’ per recollir les queixes dels usuaris. En aquest sentit, Castells ha dit que, malgrat que la companyia sabia que aquesta era l’última oportunitat que tenia, «encara ha ofert un servei dolent i deficitari» i, per això, considera que «ara no hi ha camp per lamentacions, sinó per fer la feina que ens toca com a servidors públics».

Dècades de queixes

L’empresa gallega Monbus va adquirir la històrica Hispano Igualadina l’any 2008 per més de 60 milions d’euros. Monbus va assumir les línies que explotava la companyia anoienca, que arrossegaven ja en aquell moment queixes pel mal servei. Als anys 90 un grup d’estudiants igualadins -entre ells l’actual alcalde Marc Castells- va crear l’Associació Anoienca d’Ajut a l’Universitari per resoldre el mal servei que oferia Hispano Igualadina entre Igualada i la UAB. Van impulsar un autocar llogat per anar al campus de Bellaterra, una iniciativa que va durar poc per les denúncies de l’empresa de transport.

Amb la compra de l’empresa per part de Monbus les queixes dels usuaris no es van reduir, sinó tot el contrari. Dos joves igualadins van crear la webapp #hispanofail, que ha servit des de 2012 per quantificar les incidències del servei entre Igualada i Barcelona i, anys més tard, a altres línies de la companyia.

Des de l’àmbit polític, les Joventuts d’Esquerra Republicana (JERC) han estat des de fa anys reclamant el rescat de la concessió de la línia Igualada-Barcelona per les deficiències en el servei, especialment alertant del perill per a la seguretat dels viatgers que suposava un insuficient manteniment dels vehicles. Aquest 2017, les reivindicacions que es feien a Igualada s’han ampliat a Manresa i Vilafranca del Penedès, on també presta el seu servei Monbus. Com deien la passada primavera els portaveus de les joventuts republicanes en una roda de premsa conjunta, l’empresa Monbus “presta un servei precari allà on treballa”.

 Redacció / ACN

FER UN COMENTARI

*