Inici Societat El futur del transport públic sense conductor es presenta a Castellolí

El futur del transport públic sense conductor es presenta a Castellolí

COMPARTIR

La 14a edició de la Jornada Catalana de la Mobilitat, que enguany està dedicada al transport públic amb vehicles autònoms, ha donat a conèixer aquest dimecres a Castellolí la posada en marxa d’una prova pilot que es durà a terme entre els mesos de setembre i octubre del 2018 a fins a vuit municipis catalans. El president de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport (AMTU), Jordi Xena, ha detallat que un autobús autònom circularà “de manera experimental” per diverses ciutats catalanes –encara s’han de concretar quines– amb l’objectiu que tant la ciutadania en general com els Ajuntaments coneguin de primera mà com funcionen aquests vehicles. De fet, els experts calculen que el 2020 ja hi haurà vehicles autònoms circulant per Catalunya. De la seva banda, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha apuntat que el bus autònom sintetitza molt bé cap on va la mobilitat del futur: “elèctrica, compartida i digital”.

La primera experiència de transport públic amb vehicles autònoms arribarà a Catalunya aquest mes de setembre amb una prova pilot que es realitzarà a vuit municipis catalans de mida petita i mitjana. En concret, entre el 3 de setembre i el 28 d’octubre les ciutats seleccionades per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport (AMTU) acolliran durant una setmana un autobús autònom. El president de l’AMTU, Jordi Xena, ha explicat que serà una espècie de ‘roadshow’ en què el vehicle circularà “de forma experimental” durant vuit setmanes per Catalunya.

Xena ha explicat que aquesta iniciativa té dos objectius principals. En primer lloc, que la ciutadania en general “pugui veure com funciona un vehicle d’aquestes característiques i com interactua amb la ciutat”. En segon lloc, el projecte també es dirigeix als Ajuntaments perquè “puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament”. De fet, Xena ha avançat que la introducció del vehicle autònom inevitablement haurà d’anar acompanyat de diversos canvis relacionats amb “adaptacions a les carreteres, legislació i codi de circulació”.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que el vehicle autònom “sintetitza molt bé” cap on va la mobilitat del futur. Segons ell, ha de ser una “mobilitat elèctrica i que no contamini”; “ha de ser una mobilitat compartida”; i també “digital”. Per Font, el vehicle autònom ha de “completar la cadena intermodal del país”. “Tenim grans línies de tren, grans línies de Ferrocarril, autobusos interurbans, busos exprés… però tota aquesta xarxa no ens porta allà on realment volem anar que és a la porta de casa, a la porta de la feina o a la porta de la facultat”, ha expressat Font, que creu que aquests vehicles públics autònoms han de permetre “ser l’última baula per portar-nos d’un lloc a l’altre”. De fet, per Font, la mobilitat autònoma serà “un dels canvis més importants per entendre les ciutats del futur i la forma de viure”.

Per la seva part, la subdirectora general de Gestió del Trànsit del Servei Català de Trànsit (SCT), Cristina Pou, ha celebrat que la iniciativa de l’AMTU és realitzi a ciutats mitjanes o petites de Catalunya, ja que “avui en dia les grans proves pilot amb vehicles autònoms es fan a les grans ciutats”. Per Pou, els reptes principals als quals s’enfronta la mobilitat del futur són: “la congestió, la contaminació i l’accidentalitat”. Per ella, el vehicle autònom “pot donar una solució molt bona a aquests tres problemes”. Amb tot, la responsable del SCT ha deixat clar que a les vies interurbanes, on ells tenen la competència, el transport autònom “encara no existeix” i ha detallat que en aquestes carreteres s’està apostant més pel “vehicle connectat”. És a dir, un vehicle “que incorpori sistemes d’ajuda a la conducció com ara sistemes d’alerta sobre la situació del trànsit, qüestions meteorològiques, entre d’altres”.

Una jornada dedicada al transport públic amb vehicles autònoms

La 14a edició de la Jornada Catalana de Mobilitat, que se celebra aquest dimecres i dijous al Campus Motor de Castellolí, vol plantejar quin és l’escenari de futur que s’obre a Catalunya amb l’arribada del vehicle autònom. L’arribada d’aquest vehicle planteja diverses preguntes i incògnites relacionades amb el finançament i la viabilitat, la seguretat, la legalitat, els canvis urbanístics, etc. Per això, l’AMTU ha convidat una trentena d’experts que intentaran respondre a totes aquestes preguntes als més de 350 inscrits. A més, també es presentaran experiència de ciutats que ja tenen autobusos autònoms dins la xarxa de transport públic urbà com Sant Sebastià, Lió o París.

Mar Martí / ACN

FER UN COMENTARI

*