Inici Societat Els usuaris de l’Hospital d’Igualada li posen una nota de 8,1

Els usuaris de l’Hospital d’Igualada li posen una nota de 8,1

COMPARTIR

[Img #8739]L’informe de la Central de Resultats del Departament de Salut atorga un notable a l’Hospital d’Igualada. En concret, la nota que li atorguen els seus usuaris és d’un 8,1.

Si desglossem l’informe, els resultats també són de notable, ratllant l’excel·lent. El 92,8% dels usuaris aprova el funcionament de l’hospital igualadí i el 90,2% és fidel al centre i no té intenció de canviar de centre assistencial. Aquestes dades expliquen per què un 92,8% dels pacients se sent en bones mans. Altres aspectes menys valorats, però igualment ben qualificats, és la tranquil•litat per descansar a la nit –assenyalada per un 79,5% dels usuaris- i el menjar –aprovat pel 72% dels pacients-.

De les hospitalitzacions de l’any 2012, un 83,8% provenia d’una llista d’espera. La mitjana d’espera l’any passat era de 7,4 mesos. L’informe també avalua el nombre d’hospitalitzacions evitables, que xifra en 1.591, el que representa un 14,69% del total d’estades a l’Hospital d’Igualada l’any passat. La mitjana de dies d’aquesta estada va ser de 5,97.

Notable als hospitals catalans

La satisfacció global dels pacients atesos en els hospitals públics catalans assoleix una puntuació mitjana de 8,5 sobre 10. El temps a la llista d’espera i el menjar de l’hospital són els aspectes pitjors valorats amb una nota de 7,9 i  7,2 respectivament. Pel que fa a la fidelitat és del 91,4% pel conjunts de Catalunya. Aquestes són algunes de les dades que constata l’informe de la Central de Resultats del Departament de Salut, que per primera vegada també ha presentat l’Informe de l’Atenció Sociosanitaria. El conseller de Salut, Boi Ruiz, ha reiterat que malgrat la manca de finançament el sistema continua sent eficient i que els centres «continuen fent el que toca i amb el nivell adequat».

Durant la presentació dels informes el conseller ha explicat que aquestes dades han de permetre a cada centre analitzar amb cura les seves dades per buscar sempre una millora i ha remarcat que «estem en permanent camí cap a l’excel•lència» i que els bons resultats es mantenen.

L’informe recull les dades sobre la satisfacció global dels pacients amb els serveis hospitalaris. Aquest índex augmenta entre el 2009 i el 2012, ja que fa tres anys la puntuaven amb un 8,3 (de 0 a 10), i l’any 2012 amb un 8,5. La fidelitat amb els serveis sanitaris també augmenta del 89,8% l’any 2009 al 91,4% l’any 2012. Tot i això, entre els punts a millorar que apareixen a l’informe hi ha les llistes d’espera (7,9) i el menjar (7,2), ja que són els aspectes pitjor valorats pels usuaris dels hospitals tot i que segueixen mantenint-se per sobre de l’aprovat.

Les dades de l’informe reflecteixen que les hospitalitzacions a centres públics durant l’any 2012 han augmentat respecte l’any 2011. Mentre el 2011 els hospitals van registrar 960.180 hospitalitzacions, el 2012 van ser 972.995. Tot i aquesta dada que el Departament de Salut considera «positiva», assenyalen que les hospitalitzacions evitables, com ho són els ingressos urgents de causa mèdica, s’han de prevenir amb una actuació comunitària més ben orientada.

Salut remarca que si el 90% dels hospitals es comportessin com el 10% millor, es podrien evitar 39.000 hospitalitzacions. En aquesta línia, el percentatge d’hospitalitzacions potencialment evitables augmenta del 16,0% l’any 2011 al 16,2% l’any 2012.

L’informe també constata que l’estada mitjana, en dies, que els pacients passen a l’hospital s’ha reduït un 8% en els darrers sis anys, ja que el 2006 era de 6,6 dies mentre que el 2012 és de 6,1 dies. Segons Salut, aquesta dada equival a 280.000 dies d’estada anuals, que permeten alliberar recursos i destinar-los a una millor atenció.

El Programa VINCat permet la vigilància de les infeccions  nosocomials, aquelles que s’agafen durant l’estada a l’hospital, segons les dades registrades per aquest programa des del 2006, la taxa global bacterièmica, les infeccions, ha disminuït un 18% en aquells hospitals que tenen més de 500 llits.

Aquest informe també presenta la mortalitat ajustada pel risc per infart agut de miocardi (IAMEST), per insuficiència cardíaca congestiva (ICC) i per cirurgia de l’aneurisma d’aorta abdominal (AAA). En l’IAMEST la gran majoria d’hospitals tenen una mortalitat com s’esperaria, sols un presenta una mortalitat per sobre de l’esperada i un altre per sota. Pel que fa a l’ICC, també la major part dels hospitals presenten uns resultats com s’esperaria però n’hi ha 7 amb resultats pitjors. Per últim, en l’AAA, quasi tots els hospitals presenten una mortalitat observada com la que s’esperaria. La mortalitat ajustada per malalties seleccionades disminueix d’un 9,4% l’any 2011 a un 9,3% l’any 2012.

D’altra banda, les readmissions d’un malalt a l’hospital, quan no han passat ni 30 dies des de l’alta prèvia augmenten lleugerament. Els reingressos a 30 dies per causes seleccionades passen d’un 10,9% l’any 2011 a un 11,4% l’any 2012. Concretament, en el cas de la diabetis i de la malaltia pulmonar obstructiva crònica augmenta un 0,5% i un 1,1% respectivament. En canvi, els casos d’embolisme pulmonar disminueixen un 0,1% i els reingressos per insuficiència cardíaca congestiva es mantenen d’un any a un altre.

Informació econòmica fins el 2011

L’informe també incorpora les dades econòmiques però només fins el 2011. Segons les dades que ha aportat el departament, la rendibilitat dels ingressos invertits l’any 2011 segueix sent negativa, en concret, 0,90, el que vol dir que per cada 100 euros es perden 0,90 euros. Tot i això, aquest índex es recupera lleugerament respecte l’any 2010 que era d’un -2,64. Segons ha explicat el conseller delegat de l’Agència d’Informació, Avaluació i Qualitat en Salut, Josep Maria Argimon, «aquesta lleugera recuperació és una mostra de l’esforç de gestió que fan els centres sanitaris».  

Conclusions

El Departament de Salut ha destacat l’alta satisfacció i fidelitat de les persones usuàries dels hospitals i l’augment de la cirurgia major ambulatòria i disminució de la durada de l’estada hospitalària. Per últim, també ha ressaltat que els hospitals públics catalans «són els més atractius per als MIR per fer-hi la seva residència» ja que 20 dels 100 primers MIR van decidir formar-se en un hospital català.

Aquells aspectes en els que cal millorar, entre altres, són en les hospitalitzacions evitables, les llistes d’espera i el menjar.

Informe de l’Atenció Sociosanitària

Aquest informe presenta per primer cop els resultats nominals dels centres sociosanitaris de Catalunya. Segons les dades aportades, durant l’any 2012 es van registrar un total de 101.088 episodis assistencials als recursos sociosanitaris.

Durant el 2012 es van atendre un total de 62.440 persones, el 60% de les quals només han ingressat una vegada al llarg de l’any, el 27% dues i prop d’un 13% tres o més vegades. La mitjana ha estat d’1,6 episodis per pacient.

Per avaluar l’efectivitat dels centres, destaca el guany funcional durant l’ingrés, és a dir, es mesura si incrementa o no la capacitat dels pacients en realitzar activitats diàries des del dia de l’ingrés fins el dia de l’alat. Els resultats demostren que la mitjana de la millora en les unitats de convalescència l’any 2012 va ser de 1,4 punts i a llarga estada de 0,2 punts.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*