Inici Destacats La covid-19 fa créixer l’interès per les ‘escoles bosc’

La covid-19 fa créixer l’interès per les ‘escoles bosc’

COMPARTIR
Alumnes de l'Escola del Bosc de Rubió, enmig de la natura. Mar Martí / ACN

A dos quarts de deu del matí els alumnes de l’Escola del Bosc de Rubió surten al bosc, on hi passaran la major part del dia. I és que en aquest centre utilitzen la natura com a eina d’aprenentatge. L’escola va néixer el 2015 i va ser pionera a Catalunya. Ara, la Xarxa d’Escoles Bosc de Catalunya ja compta amb cinc projectes pedagògics i, arran de la covid-19, han notat un increment de l’interès, tant de famílies, com de persones que volen crear una Escola Bosc. “Estem tot el dia a la natura i, per tant, el tema de ventilació i distàncies és molt més fàcil”, relata a l’ACN la directora de l’Escola del Bosc de Rubió, Brigitte Escolar, que considera que la covid-19 pot ser una “oportunitat” per “replantejar el sistema” educatiu.

L’Escola del Bosc de Rubió és un projecte pedagògic dirigit a nens de fins a sis anys –educació infantil de caràcter no obligatori- que té com a aula principal el bosc. La seva responsable, Brigitte Escolar, explica que el contacte amb la natura és “totalment beneficiós i necessari pels infants, no només ara amb la covid-19”. Considera que és indispensable que els nens coneguin els recursos naturals, ja que “si els coneixen, aprendran a estimar-los i cuidaran el medi que els envolta”.

El projecte de Rubió va ser pioner a Catalunya l’any 2015 quan va obrir portes l’escola, però des d’aleshores ja han nascut quatre projectes més que s’engloben dins del paraigües de la Xarxa d’Escoles Bosc de Catalunya (XEBCAT). De fet, Brigitte Escolar va ser la impulsora d’aquesta xarxa, que es va crear el 2019, perquè “vam veure que sorgien moltes iniciatives que aprofitaven el nom d’Escola Bosc, però no complien les característiques pròpies d’aquest projecte d’aprenentatge”.

Creix l’interès per les Escoles Bosc

Arran del confinament i de la crisi de la covid-19, la Xarxa d’Escoles Bosc de Catalunya ha notat un creixement de l’interès per aquest tipus de projectes educatius. Escolar relata que en les darreres dues setmanes han tingut un “allau de trucades famílies amb infants en les franges d’edats de Primària interessades per portar els seus fills a l’escola”. Es tracta de famílies de Barcelona o de l’àrea metropolitana que “han patit el confinament i la covid-19 en unes circumstàncies difícils i busquen un altre plantejament de vida”. Tot i això, Escolar lamenta que, a hores d’ara, el projecte d’Escoles Bosc només pot arribar fins als sis anys d’edat, ja que no compten amb el reconeixement de l’administració.

A l’Escola del Bosc d’Espinelves (Osona) també han notat el creixement de l’interès pel seu projecte i han passat de 5 a 10 alumnes. La seva coordinadora, Clara Barba, relata que sobretot van notat un interès molt important el passat mes de juliol amb motiu de l’organització del casal d’estiu. “Ens van contactar més de 50 famílies i només teníem deu places”, explica Barba. També creu que moltes famílies estan a l’expectativa de com comença el curs escolar i sospita que aniran rebent sol·licituds al llarg de la tardor perquè tenen la matrícula oberta tot l’any.

La covid-19, una “oportunitat”

Brigitte Escolar creu que la crisi de la covid-19 pot ser una “oportunitat” perquè l’administració replantegi el sistema educatiu. “Potser ara el Departament d’Educació veurà que el currículum no és tan important, i que és més convenient donar importància a altres coses”, subratlla. A més, Escolar celebra que “ja hi ha escoles convencionals que comencen a obrir-se a la natura” i assegura que han rebut “moltes consultes de mestres i professors”. La directora, però, deixa clar que “no es tracta de canviar els materials, sinó que es tracta de canviar la visió pedagògica i fer servir els recursos que tenim a la natura”.

Inspirats en Rosa Sensat

El 8 de maig de 1914, Rosa Sensat i Antolí Monroy inauguraven l’Escola del Bosc de Montjuïc, basada en una educació en contacte amb la natura. El projecte s’inspirava en escoles a l’aire lliure d’Alemanya, França i Anglaterra. 100 anys després, Escolar explica que ara mateix s’emmirallen els projectes de ‘Forest Schools’ que hi ha al nord d’Europa, Escòcia i Anglaterra, ja que “tenen uns projectes molt avançats”. Aquestes escoles tenen la natura com a aula d’aprenentatge i surten al bosc cada dia, faci fred, calor, plogui o nevi. Els mètodes educatius estan basats en l’activitat sensorial, l’observació i l’experiència.

Mar Martí / ACN

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*