Inici Societat El Consell Comarcal aplega experiències sobre la distribució de productes de primera...

El Consell Comarcal aplega experiències sobre la distribució de productes de primera necessitat

COMPARTIR

El Departament de Benestar Social i Atenció a la Ciutadania del Consell Comarcal de l’Anoia va organitzar el 23 d’octubre una jornada sobre la distribució equitativa de productes de primera necessitat entre les persones en situació de vulnerabilitat de la comarca a les instal·lacions del Campus Motor de l’Anoia. El vicepresident responsable de l’Àrea d’Atenció a les Persones del Consell Comarcal de l’Anoia, Xavier Pérez, es va encarregar de presentar la jornada.

Un dels objectius de la trobada va ser presentar bones pràctiques en relació a la recollida, emmagatzemament i distribució dels productes alimentaris i no alimentaris. La ponència inaugural va anar a càrrec del director de la Fundació Banc dels Aliments de Barcelona (FBA) Lluís Fatjó-Vilas, que va remarcar la necessitat de conscienciar la ciutadania, les empreses i les institucions per fer front al malbaratament alimentari així com l’impacte mediambiental que suposa la destrucció dels aliments considerats no aptes per al consum alimentari.

Fatjó-Vilas també va destacar que la Fundació Banc dels Aliments no pot garantir la cobertura òptima de les necessitats de proteïnes a les persones beneficiàries només amb els productes bàsics que subministra als diferents punts de distribució d’aliments de la província de Barcelona. El director de la Fundació va recordar que l’objectiu desitjable de l’entitat seria que arribés un dia en què ja no calgués repartir aliments com a indicador de la desaparició de les necessitats de cobertura alimentària de les persones i, poder centrar-se així en l’eradicació del malbaratament alimentari.

Respecte a la comarca, a la jornada es va presentar un conveni segons el qual la comarca podrà començar aquest any a ser receptora de productes procedents de L’Associació La Nau, un banc de productes no alimentaris. L’entitat recull i redistribueix excedents de fabricants, majoristes i comerços, entre d’altres, en qualsevol dels àmbits no destinats a la nutrició humana, com gel de bany, xampú, dentífric, productes d’higiene femenina, bolquers per a nadons o productes per a la neteja de la llar.

El conveni s’ha fet amb el Magatzem Logístic d’Aliments Anoia, que recull, registra emmagatzema i organitza els lots i fa arribar els productes als punts de distribució de la comarca adherits al projecte. El Magatzem el gestiona l’entitat Artesanas de Corazón, amb la col·laboració del Consell Comarcal, ajuntaments de la comarca, Diputació de Barcelona, la Fundació Banc dels Aliments, i entitats com Càritas o la llar del Sant Crist d’Igualada i l’Obra Social “la Caixa”.

La treballadora social del departament de Benestar Social i Atenció a la Ciutadania del Consell Comarcal de l’Anoia Fina Ortínez va explicar el Projecte d’Optimització del Menjar Escolar per a la recuperació del menjar no servit en els centres educatius de la comarca que compten amb cuina pròpia, que serà congelat i repartit als punts de distribució d’aliments comarcal a través del magatzem logístic de l’Anoia.

La jornada també va incloure la presentació de les noves delegades de la FBA a l’Anoia, seguida d’una taula d’experiències. Lucía Caram hi va presentar un projecte de solidaritat alimentària a la Catalunya central i va fer èmfasi en la necessitat d’empatia cap a les persones receptores d’aliments i d’altres productes per garantir la preservació de la seva dignitat, destinant temps a la seva acollida i oferint-los el tracte necessari.

Després, l’Ajuntament de Reus va presentar el seu projecte de recuperació (recollida, triatge i distribució) de productes aptes per al consum que es destinen als punts de distribució d’aliments al menjador social del municipi, si ja estan cuinats. El projecte ha aconseguit crear una xarxa de donants (supermercats, menús de càtering escolar, entre d’altres) en sinergia amb un taller ocupacional per a persones amb discapacitat.

FER UN COMENTARI

*