Inici Societat La Conca d’Òdena acollirà una prova pilot de transport compartit amb vehicle...

La Conca d’Òdena acollirà una prova pilot de transport compartit amb vehicle elèctric

COMPARTIR

El proper mes de setembre es posarà en marxa a la Conca d’Òdena el primer projecte de transport compartit amb vehicle elèctric fora de l’àrea metropolitana. A les grans ciutats ja hi ha propostes de mobilitat intel·ligent però ara es vol provar en aquesta zona, on de mitjana es calcula que hi ha uns 200.000 desplaçaments diaris. Hi participa l’Associació de municipis per la Mobilitat i Transport Urbà (AMTU), la Mancomunitat de la Conca d’Òdena (MICOD) i l’Ajuntament de Castellolí juntament amb Seat:Code i Circuit Parcmotor. Els usuaris podran llogar per hores diferents tipus de vehicles elèctrics (patinet, cotxe i moto) i deixar-los a altres punts dels municipis participants.

Els set municipis de la MICOD –Castellolí, Igualada, Jorba, La Pobla de Claramunt, Òdena, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí-, es dotaran d’una flota de vehicles elèctrics per afavorir la mobilitat de la comarca. Un cop es posi en marxa el servei el setembre vinent, tots els veïns dels set municipis de la Conca d’Òdena podran llogar vehicles elèctrics com patinets, bicicletes, cotxes i motos a través de l’App Mobico, i retornar-los a qualsevol dels municipis de la Conca.

Els vehicles compten amb la tecnologia Seat:Code, una ‘start up’ creada dins el Grup Seat, i el sofware de gestió, reserva i funcionament per compartir vehicle a través d’una app que permet llogar-los per hores segons les necessitats. Cada usuari es donarà d’alta al sistema i podrà utilitzar els vehicles segons el seu interès, deixant-lo en zones aparcament que trobarà en cadascun dels municipis participants a la prova pilot.

La flota es distribuirà tenint en compte factors com el número d’habitants a cada municipi, la presència d’un polígon industrial que generi desplaçaments per la seva capacitat de generar llocs de treball o les distàncies i vies d’interconnexió entres els set municipis i d’altres consideracions estudiades municipi per municipi.

L’objectiu principal és connectar els municipis de la Conca d’Òdena i facilitar els desplaçaments de la població. D’aquesta manera, es vol donar una alternativa a la limitació del transport públic a les zones industrials que obliga a utilitzar el vehicle privat per desplaçar-se a la feina. Aquest nou sistema de mobilitat també permetrà reduir la contaminació i l’ús del vehicle privat i s’alliberaran places d’aparcament que en un futur poden servir per a zones verdes o d’altres espais d’interès per a cada municipi, fomentant la intermodalitat com funciona amb èxit a les grans ciutats.

El projecte s’ha presentat aquest dimecres al Passeig Verdaguer d’Igualada, emplaçament que acollirà un punt de ‘sharing’, amb representants de tots els agents implicats.

El president de la MICOD i alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha afirmat que cal «crear una xarxa perquè la gent de la Conca d’Òdena pugui disposar d’un servei de mobilitat que funcioni » i ha recordat que és una reivindicació «històrica”. També ha posat l’exemple de l’autobús que uneix la Conca d’Òdena tot dient que és un «model d’èxit». La pandèmia, però, ha impedit el 2020 arribar al milió de passatgers i assolir una xifra rècord del servei.

Per la seva banda, l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell i presidenta de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha destacat que «projectes com aquests, pioners al territori català, serviran als ciutadans per millorar el seu dia a dia, i per l’AMTU és un honor poder-lo impulsar». I l’alcalde de Castellolí, Joan Serra, ha animat els veïns a utilitzar aquest servei.

Per la seva banda, Sergi Vila, cap d’operacions de Seat:Code, ha afirmat que la pandèmia ha incrementat l’ús del transport privat per mantener la seguretat i reduir els contactes. Malgrat tot, ha destacat que sobretot els joves están apostant per la mobilitat compartida. I aquest projecte, ha afegit, afavorirà que la «sostenibilitat, i l’energia verda estiguin damunt de la taula a la zona de la Conca d’Òdena»

Finalment, el director de Circuit Parcmotor, Ton Pons, creu que serà una «oportunitat» per «l’especialització de la comarca de l’Anoia i per encarar el seu futur en l’àmbit d’una mobilitat 360º en una posició de referència”.

Uns 200.000 desplaçaments diaris

La posició estratègica de la Conca d’Òdena, que limita amb sis comarques més, situada a la Catalunya interior i ben connectada amb tot Catalunya, i amb realitats molt diferents entre municipis fa que sigui un bon emplaçament per fer-hi la prova. Es calcula que hi ha una activitat aproximada de 200.000 desplaçaments diaris, generalment en vehicle privat, a causa de la separació entre municipis.

La idea és que, un cop feta la prova, sigui exportable a altres indrets del país. Sota el servei de ‘mobilitat a demanda’, cada usuari obrirà l’aplicació i farà ús del servei quan tingui una necessitat de mobilitat. Gràcies a la prova pilot hi haurà també un ‘Living Lab’ pel tractament de les dades extretes a la zona. Una informació que s’utilitzarà per extreure conclusions, planificar i dissenyar polítiques de mobilitat sostenible.»Gràcies a les dades generades per l’ús del servei, s’anirà coneixent quins són els vehicles més utilitzats, les rutes que més funcionen, el número d’usuaris del servei i en definitiva, es podrà saber en temps real com s’estan movent els ciutadans», destaca Vila.

I a partir d’aquestes dades, es podran planificar per els punts de càrrega elèctrics en les zones que més es necessiten i anar incorporant més flota de vehicles segons les necessitats reals.

6 COMENTARIS

  1. Está muy bien que desde el ayuntamiento de Montbui, apoyen y promueban la movilidad sostenible y ecologica… pero por otro lado… no se entiende que permita la instalacion de una gasolinera, dentro del municipio y a escasos metros de las viviendas…
    A Dios rogando y con el mazo dando.

  2. Es una llàstima que es deixi de la ma de deu a tots els taxistes que hi ha a les poblacions i que per part de qui ens tindria que ajudar no es tingui un mínim de contacte i es publiciti els serveis de taxis que son municipals.
    També hi ha el tema de que els autobusos tanca servei a les 22.30 i els enllaços amb altes poblacions de la comarca son casi inexistents.

FER UN COMENTARI

*