Davant dels fets ocorreguts aquests últims mesos, que han afectat a la comunitat educativa, els professors sota signants, de l’INS Joan Mercader d’Igualada, volem fer les consideracions següents:
1.- Recordar que la institució educativa té uns procediments propis per resoldre aquests tipus de situacions. Si hi ha queixes de l’alumnat o les seves famílies, el Departament d’Ensenyament té regulat un procediment per a investigar i per adoptar les mesures que calguin per redreçar la situació si és el cas.
2.- Que l’administració educativa no pot fer deixadesa de les seves funcions. Ha de protegir els drets dels alumnes i també vetllar pel respecte dels drets dels docents. Art. 104.1 de la LOMCE: “ velar por que el profesorado reciba el trato, la consideración y el respeto que le corresponde de acuerdo con la importancia social de la tarea que desempeñen”.
3.- Cal respecte a la lliberta acadèmica, és a dir, a la llibertat d’ensenyament i comunicació d’idees per part dels docents. No hi estan excloses aquelles idees que són inconvenients a grups polítics o a les autoritats. La llibertat de càtedra (inclosa en la llibertat acadèmica) esta protegida per la CE (art. 20.1) i per la llei d’educació catalana. Aquesta llibertat de càtedra va ser atribuïda a tots els docents, de tots els nivells educatius per la sentència del TC 5/1981, de 13 de febrer.
Per tot això pensem:
1.- Que el marc educatiu i les normes que el regulen són, d’entrada, el lloc adient per resoldre els conflictes que es produeixen dins el seu àmbit.
2.- Que l’administració educativa ha de complir el mandat de la llei per igual amb alumnes i docents. I protegir-los per igual (ús d’imatges, judicis de valor…)
3.- Que l’administració en general i l’educativa en particular haurien de respectar escrupolosament la llibertat acadèmica dels docents, que va més enllà de la transmissió de coneixements en incloure també la preparació per a la ciutadania activa dels alumnes. Com diu la sentència del TC 5/1981: es tracta, doncs, d’una llibertat “enfront dels poders públics, el contingut de la qual està necessàriament modulat per les característiques pròpies del lloc de treball docent o ‘càtedra’, l’ocupació de la qual atorga el títol per a l’exercici d’aquesta llibertat “ (FJ9).
I en conseqüència:
Donem el nostre suport als docents afectats, la nostra oposició a fer escarni públic, menys encara abans de qualsevol resolució del Departament.
Professors de l’Institut Joan Mercader d’Igualada