Inici Destacats El barri del Rec, l’etern argument de campanya electoral

El barri del Rec, l’etern argument de campanya electoral

COMPARTIR

El barri del Rec d’Igualada i diferents espais de la ciutat han aparegut els darrers dies coberts amb uns cartells que simulen una necrològica que dona per mort l’emblemàtic barri de les adoberies.

Els perfils digitals als que remeten -amb un anònim i genèric “barri del Rec”- lamenten que els polítics li han negat a la zona el remei que necessitava, un planejament urbanístic.

Una petita sequia ja documentada al segle XII va impulsar l’agricultura i després l’adoberia a tocar del riu Anoia. Al segle XIX, en plena efervescència industrial, al barri hi havien unes 300 adoberies en actiu. A mitjans del segle XX es va accentuar la decadència del sector i a dia d’avui queden menys d’una trentena d’empreses en actiu.

Per això en les més de 40 hectàrees del barri predominen els edificis industrials en desús, amb una minoria d’adoberies en actiu, habitatges i altres activitats implantades durant els darrers anys. A més de la seva configuració genuïna i singular, al barri hi ha més d’una vintena d’edificis protegits pel seu valor arquitectònic.

El POUM frustrat de l’Entesa per Igualada

El govern de l’Entesa per Igualada, amb Jordi Aymamí al capdavant, va redactar un Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) per substituir el pla urbanístic de l’any 1986. L’obertura de grans vials al barri i uns aprofitaments que no compensaven el trasllat de les adoberies van acabar frustrant el POUM. El pla li va passar factura a Jordi Aymamí i Marc Castells va guanyar l’any 2011 les seves primeres eleccions municipals. Des d’aquella cita, el futur del barri ha estat sempre al centre dels debats electorals.

Més d’una dècada després, Castells ha après la lliçó i no ha assumit els costos que tindria afrontar el planejament urbanístic del barri, que continua en el mateix punt que quan va arribar a l’alcaldia ara fa 12 anys. En aquella mateixa campanya electoral va proposar la redacció d’un pla específic per al Rec, similar a la modificació puntual del planejament que proposa ara. Les poques passes que s’han fet des de llavors han quedat als calaixos. El 2013 es va perfilar el Parc del Cuir i la Marroquineria, un espai al peu de l’A-2 on s’hi havien de traslladar les adoberies que encara quedaven al barri i noves activitats. Una dècada després, la mateixa zona ha reaparegut al PDUAECO, ja sense referències a l’activitat adobera. L’any 2017 l’Ajuntament d’Igualada va organitzar un concurs d’idees per l’urbanisme del barri i l’any 2019 va anunciar amb la Generalitat un pla específic per al barri del que no s’ha sabut res més.

ERC, Igualada Som-hi i Poble Actiu reclamen la redacció d’un nou POUM per definir el futur del barri i substituir el pla vigent, redactat fa quatre dècades. El govern (Junts per Igualada) sosté que per definir el futur del barri i donar-hi cabuda a nous usos és suficient fer una modificació puntual.

El Rec.0 entra en campanya

Un actor clau al barri en els darrers anys ha estat l’empresa Rec Stores, organitzadora de l’esdeveniment Rec.0. El festival de moda va néixer l’any 2009 com una forma de reivindicar i salvar el barri davant el POUM que preveia l’Entesa per Igualada.

En la darrera edició, els organitzadors del certamen van fer servir l’eslògan “Vota Rec” per reclamar la redacció d’un planejament urbanístic per la zona. Una de les poques veus contràries al certamen és el col·lectiu anònim Recopoly, que acusa Rec Stores de “legitimar unes dinàmiques d’especulació i acumulació immobiliària que han deixat el barri en mans d’uns pocs tenidors”.

El barri del Rec passarà una campanya electoral més al centre del debat amb la incògnita de si l’endemà de les eleccions podrà començar a canviar el seu futur.

FER UN COMENTARI

*