Inici Societat Les AMPA d’Igualada creuen que calen més places públiques malgrat la incorporació...

Les AMPA d’Igualada creuen que calen més places públiques malgrat la incorporació de l’escola de l’Ateneu

COMPARTIR

La federació d’AMPA dels centres públics d’Igualada, La Pública, celebra la incorporació de l’escola Ateneu Igualadí a la xarxa pública per al curs vinent. El centre, que era concertat, ofereix 23 places a P-3 i ja gairebé té totes les classes plenes fins a 6è. L’oferta inclou els sis centres de la pública i vuit més de la privada, de manera que la pública concentra el 40% i la concertada, el 60% restant. Des de la federació subratllen que cal “reequilibrar” la concertada i que la pública guanyi més terreny per arribar al 50 i 50 de proporció. També destaquen la creació d’una línia de 6è a l’Emili Vallès.

En una atenció als mitjans telemàtica, la federació d’AMPA d’Igualada, La Pública, creu que la incorporació de l’escola Ateneu Igualadí és un “pas més” per reforçar la xarxa pública però que cal continuar en aquesta línia per arribar a igualar l’oferta amb la concertada, que actualment concentra el 60% de les places d’educació infantil i primària a la ciutat. És per això que animen a altres centres concertats a fer el pas cap a la pública. Els consta que l’any passat hi va haver tres centres d’Igualada que van entrar en converses amb el Departament d’Educació però finalment només va fer el pas l’escola Ateneu Igualadí. Aquest centre ofereix per al curs vinent 23 places de P-3 (2 són per a infants amb necessitats especials) i ja gairebé té complets la resta de cursos. Només hi ha una vacant a P-5 i 2 a 4t, segons les dades publicades per la Generalitat.

Cal recordar que l’Ajuntament d’Igualada va criticar el Departament d’Educació per no haver-los informat abans del pas de l’Ateneu Igualadí a la pública i ho van considerar una decisió “precipitada”. El consistori va retreure també al Govern que no se’ls hagués explicat els detalls i els va acusar de “falta de lleialtat” tenint en copte que a partir d’ara el consistori haurà d’assumir uns 100.000 euros anuals del manteniment del centre.

Des de la federació, han destacat també la creació d’una nova línia a l’Emili Vallès a 6è (queden 21 vacants) per ampliar l’oferta i cobrir millor els períodes “de molta natalitat” i també per acollir alumnes de matrícula viva que arriben d’altres indrets a mig curs. Des de la federació animen a les famílies de concertades a aprofitar aquest recurs que s’ha creat ara per passar a la pública. També admeten que, amb la irrupció de la covid-19, no se sap si la localitat seguirà rebent població nouvinguda.

En relació al global de l’oferta, valoren positivament que la majoria d’escoles plantegin les classes amb ràtios de 23, després que la Generalitat abaixés el topall, tot i que encara hi hagi centres de la concertada que no ho hagin incorporat i ofereixin grups de P-3 de fins a 25 places com és el cas de La Mare del Diví Pastor i la Mowgli.

La “sobreoferta” de la concertada

Amb les xifres de vacants disponibles, La Pública denuncia que hi ha una “sobreoferta” de la concertada que caldria regular. “No adaptar l’oferta a la demanda fa que tinguin moltes places vacants”, segons el seu portaveu, Bernat Ferrer, i que famílies amb més capacitat econòmica puguin anar a classes amb ràtios més baixes, una situació que no es dona a la pública on les aules estan “al límit”. “És injust per al conjunt de la societat i un malbaratament de recursos públics”, afegeix. Des del seu punt de vista, que la Generalitat pagui el sou d’un professor per a una classe de 16 alumnes (quan el màxim són 25) és “un frau de llei” i per això reclamen que la xarxa pública es doti de més recursos.

Veuen difícil implantar les mesures de covid-19 a les aules

Des de la federació tampoc veuen clar la proposta d’Edudació d’ampliar els espais dels centres educatius de Catalunya per reduir el nombre de nens per aula de cara al curs vinent. Creuen que és “difícil” a la ciutat perquè hi ha molts centres que no disposen de més espai. Tot i això, també ha admès que encara hi ha molts dubtes de com serà l’arrencada del nou curs escolar en funció de com evolucioni la pandèmia.

Gemma Aleman/Lourdes Casademont – ACN

FER UN COMENTARI

*