El servei de Monbus Hispano Igualadina torna a centrar el debat polític a Igualada, amb el debat d’una moció al ple municipal després d’un increment de la percepció d’incidències durant les darreres setmanes. Aquesta percepció a les xarxes socials ha tingut el seu reflex a l’aplicació web #hispanofail, que només entre l’1 de setembre i el 18 d’octubre ha rebut 149 queixes, la majoria per retards i serveis que no passen.
El govern municipal reivindica que les queixes han passat de les més de 800 el curs 2012/13 a poc més de 200 el curs passat. El regidor de Qualitat Urbana, Jordi Pont, destaca la reducció de les queixes per manca de places i passatgers drets, però reconeix que “el servei continua sent nefast”. El regidor situa el paper de l’Ajuntament “com a patidor” i en un grau d’”indefensió molt alta, perquè els responsables són la Generalitat i la operadora”. Pont reivindica l’impuls municipal per aconseguir prop d’una trentena d’expedicions diàries més a través de la línia Exprés de la Generalitat, que es va posar en marxa el passat 2014.
Pont explica que “cada setembre tenim repunts d’incidències per manca d’informació de l’empresa”, un dèficit que aplica també als retards: “hi ha eines per avisar els usuaris que el servei va tard, tots els operadors ho fan”. Sobre un hipotètic rescat de la concessió, Pont ho veu difícil, però adverteix que «no hi renunciarem».
La Generalitat ho atribueix a l’inici de curs
Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat reivindiquen que “totes les queixes que rebem són tractades i contestades i, si cal, s’exigeixen les responsabilitats corresponents”.
Asseguren que estan fent un seguiment del servei “ja que hem rebut queixes pel que fa a la manca de capacitat de vehicles”, tot i que defensen que “és una situació que passa en determinats serveis a l’inici del curs universitari i s’intenta fer ajustos per atendre tota la demanda”.
Arran d’aquestes queixes “s’ha reforçat el servei amb més vehicles” i es disposa d’un autobús de reserva a partir de les 6.15 del matí a l’estació d’autobusos d’Igualada per atendre reforços d’expedicions. Després d’aplicar aquesta mesura, a la Generalitat no li consten problemes de capacitat i asseguren que fan el seguiment amb la concessionària per adoptar mesures de reforç si és necessari.
ERC reclama estudiar el rescat de la concessió
El ple de l’Ajuntament d’Igualada va aprovar dimarts -amb l’abstenció de CiU i PP i el vot favorable de la resta de grups- una moció de suport als usuaris de la Hispano Igualadina-Monbus, a instàncies del grup municipal d’Esquerra Republicana. El text presentat pels republicans recollia els centenars de queixes dels usuaris d’aquest servei de bus, que han vist com darrerament les incidències i els problemes en la línia no han fet més que créixer.
Paral·lelament, la moció demanava a la Generalitat que “elabori un informe jurídic” sobre el cost que suposaria rescatar la concessió de la que actualment gaudeix Monbus amb la Generalitat. Alhora el text també demanava al Departament de Territori i Sostenibilitat que mentrestant inspeccioni els autobusos de l’empresa gallega per tal de revisar l’estat tècnic dels vehicles ja que “les queixes i les constatacions sobre el mal estat del vehicles que hi ha en aquesta línia no es poden deixar passar. La seguretat dels usuaris és l’aspecte més important pel bon servei, no només els horaris… I per això es demana que es pugui procedir a inspeccionar seriosament els vehicles de l’empresa gallega, més enllà de mirar si tenen la ITV passada o no…” i, si fos necessari, “inhabilitar aquells que puguin suposar un perill de seguretat pels usuaris”, una preocupació motivada arran de les denúncies que van fer els propis treballadors de la Hispano Igualadina el passat 2014 alertant que Monbus els obligava a dur a terme “pràctiques il·legals posant en perill la seguretat dels viatgers”. El text presentat reclamava a l’Ajuntament d’Igualada que exercís “un control exhaustiu a través d’aquest contracte-empresa i de tots els mecanismes i instruments a l’abast d’aquest Ajuntament”.
Des de les files republicanes asseguren que “el desastrós servei que ofereix la Hispano Igualadina-Monbus és un problema endèmic que s’ha de solucionar immediatament. El número de denúncies pel mal servei creix dia rere dia” així com asseguren que “cal voluntat política per tal d’aconseguir solucionar d’una vegada per totes els greuges que ens provoca la Hispano als nostres ciutadans i a la ciutat”. Finalment auguren que el rescat de la concessió és “l’única” solució viable ja que l’empresa presenta mostres “evidents” de mala praxis, com per exemple que el propietari de Monbus, Raul López, està imputat per “suborn, tràfic d’influències i blanqueig de capital”, entre d’altres acusacions.
La companyia Monbus no ha respost a la nostra petició d’informació sobre aquest tema.