Inici Societat Un 16% dels autocars de Monbus, ‘desfavorables’ per al servei segons una...

Un 16% dels autocars de Monbus, ‘desfavorables’ per al servei segons una auditoria

COMPARTIR

L’Autoritat del Transport Metropolità i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya han fet pública l’auditoria que han realitzat del servei que presta Monbus Hispano Igualadina a la línia entre Igualada i Barcelona.

A través de treball de camp, enquestes i inspeccions entre els mesos de maig, juny i octubre de 2017, la diagnosi ha constatat aspectes com l’incompliment d’horaris i deficiències en els vehicles, però posa de manifest que no hi ha un problema recurrent de capacitat. Aquests són només alguns dels aspectes que s’ha estudiat i que serviran -amb expedients per diferents infraccions- com a base per a justificar un procés per retirar la concessió a l’empresa, tal i com va anunciar el govern català a finals de l’any passat.

Almenys un 16% dels vehicles, desfavorables per al servei

Durant el treball s’han fet 60 inspeccions tècniques a autocars que l’empresa dedica al servei entre Igualada i Barcelona. Les inspeccions realitzades mostren una flota de vehicles relativament jove, amb només 5 anys d’antiguitat mitjana i un manteniment dut al dia.

Del resultat de les inspeccions, el 16,7% van ser desfavorables, un percentatge que “dista de ser l’ideal per a un servei de transport col·lectiu”, segons l’informe. És més, l’auditoria recomana completar la inspecció de tota la flota, donat que el 31% de les matrícules que s’han detectat durant la inspecció no es van facilitar als llistats de vehicles que prestaven el servei i “cap la possibilitat de que el material mòbil no assenyalat de bon principi sigui el que presenta més deficiències”, conclou l’auditoria.

Prop d’un 9% dels serveis no s’acaben realitzant

Segons l’auditoria, s’ha constatat que l’operador no respecta algunes de les expedicions previstes als horaris del propi operador. Així, de les 239 expedicions que teòricament haurien d’haver donat servei durant els controls horaris realitzats, el 8,8% (21 expedicions) no varen passar per cap dels quatre punts de control (Igualada, Esparreguera, Abrera i la parada de Maria Cristina, a Barcelona). Aquesta manca de prestació de servei es concentra en el tram Esparreguera ↔ Barcelona, arribant-se a cancel·lar el 85% de les expedicions parcials previstes.

Pel que fa a la puntualitat dels autobusos, un dels principals punts febles del servei segons l’enquesta entre els usuaris, es constaten tres factors d’incompliment. Per una banda, prop del 13% de les expedicions surten de la parada d’origen entre 1 i 5 minuts abans de l’hora estipulada, per compensar la congestió de la xarxa viària. L’auditoria reconeix que “probablement la intenció és bona, però els passatgers que es queden a terra ho perceben com a que l’autobús no ha passat”. A aquest aspecte se suma la realització de parades diferents a les assignades o algunes expedicions que tenen horaris que no es corresponen amb la realitat de la línia, provocant l’incompliment recurrent de les hores de pas a una o totes les parades i que cal reajustar.

El treball fa una sèrie de recomanacions per acabar ajustant els horaris de manera que es puguin complir, com per exemple allargant els temps de recorregut en hora punta o allargant o escurçant el temps de trajecte previst en alguns trams. En aquest sentit, el control dels horaris en parades posa de manifest “la poca fiabilitat de la informació que es posa a disposició del públic” i l’informe assegura que el mes de juny, només el 52% de les parades disposaven dels horaris i a l’Estació d’Autobusos d’Igualada era l’únic punt a on estaven actualitzats. Durant l’auditoria s’han detectat fins a cinc versions diferents dels horaris.

Tot i que el Servei Telefònic d’Atenció al Client de la Hispano Igualadina segueix sense alertar de possibles incidències, l’auditoria reconeix que “ha millorat significativament durant els darrers mesos” i que actualment compleix amb els estàndards habituals per a aquest tipus de serveis.

Baixa satisfacció dels clients

La visió dels clients és bastant més negativa, acordant a la línia una nota més aviat baixa: l’Índex de Satisfacció global dels Clients (ISC) amb el servei, englobant tots els factors, és de només 61,1 en una escala 0-100. Aquest be escàs demostra una insatisfacció important, doncs aquests serveis acostumen a obtenir ISC d’entre 75 i 85.

Només el “Correcte comportament del personal de conducció” (78,4) i la “Disponibilitat de places suficients per seure” (69,3) es podrien considerar acceptables, però la “Informació en cas d’incidències” (36,3), el “Estat general dels vehicles” (55,3) i aquells atributs relacionats amb la puntualitat dels autobusos (~62) no estan a l’alçada de les expectatives dels clients.

L’informa exposa que més enllà de possibles disfuncions en expedicions concretes, no es detecten problemes de capacitat. Tot i haver inspeccionat les expedicions tradicionalment més saturades, l’oferta és suficient per a respondre a la demanda. En enquestes als usuaris, només el 18% afirma haver viatjat de peu en alguna ocasió. És més, la “Disponibilitat de places suficients per seure” és considerat el segon punt fort del servei.

Les JERC consideren que Monbus ‘és un perill públic’

Arran d’aquesta auditoria, les JERC destaquen que “queda clar que Monbus és un perill públic” i insten a l’alcalde Marc Castells a “accelerar el rescat de la concessió” per “no posar en risc a cap usuari més”.

Les JERC destaquen de l’auditoria feta a Monbus se’n desprenen dades “molt preocupants que posen en un seriós perill als usuaris”, com per exemple que dels autobusos inspeccionats a través d’una ITV mòbil, “el 16’7% dels autobusos han tingut un informe desfavorable” tot i que aquesta inspecció era voluntària per part de l’empresa i a més a més fins i tot es va acordar l’hora en què es feia aquesta inspecció tècnica amb l’empresa gallega. Les JERC consideren “patètic” que tot i ser una inspecció “voluntària” casi 2 de cada 10 busos “van rebre una valoració desfavorable i no són aptes per circular perquè no han passat la inspecció tècnica en el moment de dita inspecció”, tal i com destaca l’auditoria.

A més a més d’aquesta auditoria també se’n desprèn que Monbus va “amagar” autobusos als inspectors perquè tal i com es detalla en l’informe “només 24 de les 35 matrícules detectades havien sigut assenyalades per Monbus” i van així “intentar evitar-ne el control”. Tot això, segons les JERC, demostra “el perill públic que representa Monbus” i veuen “contrastat amb dades” el que les joventuts republicanes porten “5 anys denunciant i Marc Castells negant”. Per les JERC, “Castells només pot fer una cosa: lluitar per la seguretat dels igualadins i fer fora d’una vegada aquesta empresa”.

Finalment les JERC insten a l’alcalde a moure fitxa “d’una vegada” i li reclamen que “malgrat que ell negués els problemes de Monbus, ara deixi el seu orgull polític a una banda” per aconseguir “expulsar” l’empresa Monbus d’Igualada i així no posar més igualadins a la mercè d’una empresa insegura i irresponsable, tal i com demostra l’auditoria.

FER UN COMENTARI

*