Inici Societat 15 anys de la inauguració del darrer tram de l’A-2, entre la...

15 anys de la inauguració del darrer tram de l’A-2, entre la Panadella i Santa Maria del Camí

COMPARTIR

Aquest dilluns fa quinze anys de la inauguració del darrer tram de de l’autovia A-2 entre Barcelona i Lleida, els nou quilòmetres entre la Panadella i Santa Maria del Camí que van ser objecte de polèmica pel seu traçat durant dues dècades.

La transformació en autovia de l’antiga carretera N-II entre Lleida i Barcelona va ser acordada pel Govern l’any 1986, tot i que fins al 1992 no es van iniciar les discussions per decidir el traçat de la nova infraestructura en aquest indret de la comarca de l’Anoia.

L’aleshores ministre d’Obres Públiques i Transport, Josep Borrell va escollir per al nou traçat l’anomenada “opció nord”, que es va incorporar al pla de carreteres previst pel període 1993-1995. Aquesta opció implicava un nou vial a través de la vall de Sió i el barranc de la Coma. Ràpidament es va generar un moviment ciutadà en contra, agrupat en una plataforma en defensa del desdoblament, i els ajuntaments d’Estaràs, Montmaneu i Santa Coloma de Queralt van presentar un recurs el 1995 contra aquest traçat.

L’Audiència Nacional va paralitzar el projecte l’any 1997 i, dos anys més tard, donava la raó als opositors al projecte i enterrava la opció nord de l’A-2.

El 1999, ja amb el PP al govern de l’Estat, s’aprova el projecte del nou traçat, basat en el desdoblament de l’antiga N-II. Les obres van començar, finalment, el juliol de 2001 i es van desenvolupar amb retard.

El febrer de 2004 s’inaugurava el penúltim tram, de nou quilòmetres, entre Sant Pere dels Arquells i la Panadella. El 29 de juliol d’aquell mateix any, amb el PSOE al govern, la llavors ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, van inaugurar el tram de nou quilòmetres de l’autovia entre la Panadella i Santa Maria del Camí.

Aquest darrer tram, que substituïa el de la N-II que concentrava una elevada sinistralitat, té 9,7 quilòmetres i va tenir un cost d’execució de 87,5 milions d’euros. Amb uns pendents màxims i mínims d’entre el 4 i el 0,80%, el nou vial suavitzava les pronunciades rampes de la carretera anterior i en facilitava el tràfic. El tram incloïa els viaductes de Rasa de la Coma i de la Panadella, a més d’un fals túnel, el del Violí.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*